Menu Zavřeno

NESTAVĚJ VZDUŠNÉ ZÁMKY!

Už skoro vím, co chci! Dokážu uhlídat, aby společná činnost dávala smysl mně i mému svěřenci. Umím si ve své hlavě určit, co je a co není úspěch bez možnosti dvojího vysvětlení po výkonu. Ujasnil jsem si, že musím být pro své svěřence jednoznačný a předvídatelný. Dokonce jsem se odvážil v duchu načrtnout si klíčová místa cesty k cíli. To vše jsem vám sdělil coby vykonstruovaný ideální trenér předminulý týden. Ale ještě to není vše, ještě dva body na prvním schodu trenérského myšlení mi zbývají, pokud mám opravdu říct, že jako trenér „vím, co chci.“

REÁLNOST

První je REÁLNOST. Ale nejprve příběh. Český volejbalový národní tým kadetů získal v roce 2017 titul mistra Evropy. Byl to nebývalý úspěch, na jaký volejbalové Česko už dlouho čekalo. Přestože euforie byla veliká a oprávněná, bylo důležité uvědomit si, že tým není trvale nejlepší v Evropě a očekávat od něj trvale zisk medailí by bylo nereálné. Zmíněný úspěch byl totiž souběhem kvalitního potenciálu týmu, ale i podmínek (aktuální formy a situačních faktorů). Potenciál družstva je dle mého odhadu mezi 1. a 6. místem v Evropě, to mimořádné, co vedlo ke zlatu, je ale velmi proměnlivé. Proto na další šampionáty bude pro toto mužstvo maximálně obezřetné plánovat reálné umístění do 6. místa, samozřejmě se snahou přistát co nejvýše. Myslím, že v podobné situaci jsou i čeští basketbalisté. Ani jejich 6. místo na Mistrovství světa, nezaručuje, že úroveň týmu je trvale mezi světovou basketbalovou elitou. Když si stanovujeme úkoly a cíle, měli bychom očekávat, že budou splněny a dosaženy. Při posuzování reálnosti bereme v úvahu právě dva zmíněné faktory: potenciál hráče nebo týmu a podmínky pro podání výkonu. To, zda uskutečním svoje záměry, a nebudu stavět vzdušné zámky, závisí právě na tom, zda budu umět správně odhadnout tyto dva faktory.

PŘIJATELNOST

A teď ta poslední podmínka toho, abych si s jistotou mohl říct, VÍM, CO CHCI. Je-li úkol či cíl dobře zdůvodněný, srozumitelně vysvětlitelný, jednoznačný, hodnotitelný a reálný, musí být pro aktéry, kteří mají úkol vykonat nebo cíle dosáhnout, také přijatelný. PŘIJATELNOST úzce souvisí s motivací. Ovlivňuje ji a podmiňuje. Chci stanovit přijatelné očekávání? Musím znát aktuální potřeby a zájmy sportovce, a naladit se na ně. Jedině když v tomto bodě odvedu dobrou práci, mohu následně hráče úspěšně motivovat a stimulovat.

A přidám příklad. Jako trenér národního týmu ve volejbale jsem si vytýčil v roce 2000 v přípravě na Mistrovství Evropy strategii „z našeho servisu si nezahrají“. Spočívala na dvou pilířích. ZAPRVÉ jsem si do týmu vybral hráče, kteří měli potenciál servírovat tvrdě – na hranici rizika a zároveň měli odvahu realizovat to v zápasech. ZADRUHÉ, přesvědčit je, aby se v zápasech nebáli realizovat strategii „buď udělám soupeři problém na příjmu buď nebo zkazím“. Tedy, aby se tahle strategie stala pro hráče přijatelnou. Pokud by se mi to bývalo nepodařilo, byla by to moje strategie, ale ne jejich. Problémem byla totiž vysoká kazivost riskantních podání, která zvyšovala nervozitu, nedůvěru u týmu a negativní reakce diváků („debile, nauč se servis“). Ne, nebyl jsem hazardér, který by chtěl tolerovat kažení servisu. Ale vybral jsem si hráče, kteří se solidní jistotou servírovat dokázali i na hranici rizika, a zbývalo jen přesvědčit je, aby opodstatněnou sebedůvěru ve svůj servis neoslabili pochybnostmi v těžkých chvílích. Prostě „odbrzdit je“. Naštěstí jsme nakonec neztratili víru v konečný úspěch, protože jsme svou mysl upínali k tomu rozhodujícímu momentu – k finální akci a tou bylo Mistrovství Evropy 2001 v Ostravě.

Střídající se euforie i zklamání, ano i pochybnosti při realizaci strategie, nakonec přesto vyústily ve 4. místo na ME, což je dodnes nejlepší výsledek české reprezentace, a hlavně tento tým byl nejlépe servírujícím družstvem na šampionátu. Podařilo se tedy učinit strategii pro hráče přijatelnou.

No, a to je vše na prvním schodu trenérského myšlení. A od zítřka vystoupíme na druhý schod, na němž je napsáno: „víš to ty, trenére, ale vědí to také tvojí hráči?“.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *