Menu Zavřeno

ROSICKÉHO ARTEFAKTY

Reflex 25/2018
Svou fotbalovou kariéru ukončil další z mágů, jakých není v  českém prostředí moc. Než připomenu jeho herní kouzelnictví, dovolte začít odjinud. V odborných kruzích se přeme, co ve hře znamená pojem tvořivost. Myslím, že to, co je vnímáno jako tvořivost je ve skutečnosti variabilita, něco jako repertoár, čili jedna akce provedená na 1000 různých způsobů a vytvořená, podle toho, co si konkrétní situace žádá. Tvořivost vnímám naopak jako tvorbu originálních novotvarů a pasuje mi spíše k uměleckému tvoření než ke sportu. Pak jsou tu ovšem architekti a básníci hry, na něž se můj výše zmíněný pohled nevztahuje. Takovým je právě Tomáš Rosický. Dokázal ve hře vytvářet novotvary, rozuměj jedinečné originály jako třeba Dalí ve výtvarném umění. Rosický vnímal hřiště jako šachista. Nepřehlížel ani pěšce, natož těžké figury a zapojoval účelně podle potřeby. Měl vysoce vyvinuté prostorové vidění. Navíc musel „šachové“ souvislosti sladit s pohybem a manipulací s míčem v časovém tlaku, tedy bleskově. V jakékoliv sportovní hře totiž na nic není čas. Rosický ho na rozdíl od ostatních měl, poněvadž byl svým vnímáním hry vždy o krok napřed. A na základě těchto předností – TVOŘIL. Svým „třetím okem“ četl hru s předstihem a navíc fotbal pohříchu uměl. Svou geniální předvídavost dokázal dostat do souladu s fotbalovým řemeslem. A o to ve hře běží. Byl jsem toho svědkem ještě i letos, když jsem občas zavítal na Spartu. Fotbalový důchodce Tomáš Rosický přicházel na hřiště zpravidla až v průběhu zápasu a od té chvíle se začal hrát fotbal. Nechť mi ostatní hráči prominou, ale Rosický všechny svým výkonem „vysvlékl do naha“. Pokaždé, když mě můj kamarád Jarda Hřebík zval na Letnou, ptal jsem se: „a nastoupí Rosa?“. Bude nám asi smutno za fotbalovými artefakty Tomáše Rosického …

Napsat komentář: Slávek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *